Galerie

Trendbreuk volgens Grote Marketing Enquête – Integrated Marketing Platforms bieden uitkomst – Nieuwe technologie maakt Customer Engagement mogelijk, werkt efficiënter en bespaart op marketingkosten

Uit de Grote Marketing Enquête van dit jaar blijkt een trendbreuk met voorgaande jaren. Zo staat Integratie van online en offline marketing lager op de agenda, maar daarentegen is het thema one-to-one marketing een groter issue van beleidsmakers geworden. Ook het aantonen van accountability van marketing is belangrijker dan in de afgelopen jaren, aldus de enquête.

Uit de Grote Marketing Enquête van dit jaar blijkt een trendbreuk met voorgaande jaren. Zo staat Integratie van online en offline marketing lager op de agenda, maar daarentegen is het thema one-to-one marketing een groter issue van beleidsmakers geworden. Ook het aantonen van accountability van marketing is belangrijker dan in de afgelopen jaren, aldus de enquête.

Hilversum, door Sebastian Paulke Aan de leverancierszijde is een duidelijke trend gaande naar volledig geïntegreerde marketingtoepassingen om marketeers een eenduidig klantbeeld te geven. Integrated Marketing Platforms (IMP) bieden naast een 360-graden beeld van de klant tevens de mogelijkheid om marketingactiviteiten veel beter te meten, waarmee twee vliegen in een klap worden geslagen: marketing kan eindelijk duidelijk het rendement op haar activiteiten inzichtelijk maken.
De grote verschuiving van traditionele marketing richting ‘Customer Engagement Marketing’ is  dus extra kracht bijgezet door de nieuwe Integrated Marketing Platforms. Deze IMPs zorgen voor het bijeen brengen van klantinformatie die verzameld wordt uit alle communicatiekanalen met (potentiële) klanten. De bedrijven die gebruik maken van een IMP kunnen aan de hand van deze samengestelde informatie zeer snel belangrijke conclusies trekken en hierop hun marketingcampagnes aanpassen.
Hayo Baas is Business Solutions Consultant bij Alterian Continental Europe, http://www.alterian.nl, een bedrijf dat wereldwijd marktleider is op het gebied van Integrated Marketing Platforms. “Met de opkomst van de vele sociale media is Customer Engagement een hot issue geworden. Bedrijven beginnen in te zien dat ze de individuele eindklant serieus  moeten nemen en passen daarom hun marketingaanpak aan. Een IMP heeft zoveel voordelen voor een bedrijf: de marketingcampagnes worden vele malen relevanter voor de ontvanger en de kosten worden drastisch naar beneden gebracht”, aldus Hayo Baas.
Ook volgens de laatste Grote Marketing Enquête, http://www.marketing-online.nl/images/24751.doc, het jaarlijkse onderzoek van Trendbox voor het Tijdschrift voor Marketing en WebAds, liggen er bij CRM en one-to-one marketing grote kansen: “Grofweg drie oplossingen worden aangedragen om daar in de dagelijkse marketingpraktijk mee om te gaan: innoveren & onderscheiden, accountability & het aantonen van toegevoegde waarde, en meer nadruk leggen op klantenbeheer en one-to-one marketing. Een combinatie daarvan is zeer goed voorstelbaar. En dat online communities meer en meer in de plannen worden betrokken, is evident.”
Door het gebruik van IMP’s kan er dus ook veel bespaard worden. Door marketingcampagnes effectiever te maken met de aangeleverde informatie zullen alle campagnes daadwerkelijk resultaat opleveren. Waarbij eerder de ‘gok’ genomen werd wat betreft doeltreffendheid bij de doelgroep, is er nu het Integrated Marketing Platform dat voor zekerheid zorgt.
“Veel bedrijven zijn aan de crisis ten onder gegaan, maar ook een aantal bedrijven is er sterker uitgekomen dan ze er in zijn gegaan. Ford was destijds de best verkopende autofabrikant. Nu, richting het einde van de depressie, staat Chevrolet aan top. Waarom? Ford koos te bezuinigen op het marketing budget, Chevrolet breidde het juist uit en trok zo het gros van de mensen die nog wel een auto kochten naar zich toe”, aldus de blog van Marcompany, die hiermee benadrukt dat marketing juist in tijden van crisis van levensbelang is.
Al met al lijkt het erop dat de bezuinigingen niet automatisch tot ‘slechtere’ marketing leiden, mede dankzij de beschikbaarheid van Integrated Marketing Platforms. Het blijkt zelfs dat dankzij het invoeren van deze software er efficiënter gewerkt kan worden op een manier waarbij Customer Engagement centraal staat. De crisis zorgt er wellicht voor dat er minder geld in de marketing zal omgaan, maar tot een gebrek aan marketing zal het niet snel komen.
Advertisements

Kommentar verfassen

Bitte logge dich mit einer dieser Methoden ein, um deinen Kommentar zu veröffentlichen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s